Weg met dat weggooiblik!

Frisdrank- en bierblikjes in de goot en in de berm. Kan dat niet anders? Ja dat kan, als je statiegeld gaat heffen op blikjes. De Statiegeldalliantie is de campagne “Yes, We Can” gestart, waarmee ze politici wil overtuigen van de noodzaak. Nivon doet er aan mee.

“Can” staat hier zowel voor kunnen als – leuk bedacht – voor het Engelse woord voor blik.

“Bij de Tweede Kamer en kabinet is veel goede wil om dit ook te doen. We willen de politici nu aanmoedigen om door te pakken, en statiegeld op blikjes snel in wetgeving om te zetten”, zegt een woordvoerder van de alliantie. Het is de bedoeling dat dit over enkele jaren zijn beslag krijgt. Maar dat duurt de actievoerders te lang. Kan ‘t niet nog voor de verkiezingen van maart geregeld worden?, is de dringende vraag. Yes, we can, zou het antwoord moeten zijn.

In november 2017 ging de Statiegeldalliantie van start. Vanaf dat moment sloegen tientallen Nederlandse en Vlaamse gemeenten, maatschappelijke organisaties en bedrijven de handen ineen voor statiegeld op plastic flessen, voor de grote én de kleine weggooiproducten. Dit staat nu per 1 juli 2021 te gebeuren.

Nivon Natuurvrienden was een van de eerste die zich hierbij aansloot. Wie A zegt moet nu ook B zeggen. Vandaar dat we ons nu ook verbinden aan het vervolg. Namens deelnemer ASN Bank legt duurzaamheidsadviseur Jonna Tjapkes uit: “Afval bestaat niet. Grondstoffen moeten steeds opnieuw worden ingezet. Het is nu tijd om ook de blikjes uit de natuur te houden. Alleen op die manier zetten we écht een stap naar een circulaire samenleving.”

Alle deelnemende partijen hebben een eigen poster die aandacht vraagt voor de campagne. Het affiche met de Nivonvlag en een blikje met de actieslogan kan in al onze accommodaties en afdelingsgebouwen worden opgehangen.