Duurzaam op pad: recycling, reparatie en restdons

Outdoormerken staan, ondanks hun natuurliefhebbende kopers, niet direct bekend om hun duurzame productieproces. Vooral het veelvuldige gebruik van PFC’s (polyfluorinated chemicals, een zeer moeilijk afbreekbare, chemische stof) stuit op veel kritiek van natuurorganisaties. Sommige PFC’s zijn schadelijk voor de voortplanting, bevorderen de groei van tumoren en tasten het hormoonstelsel aan als ze vrijkomen.

 

Begin april 2019 publiceerde Rank a Brand haar conclusies over outdoorgear. Rank a Brand is een onafhankelijke, transparante vergelijkingswebsite, die merken beoordeelt op duurzaamheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid. Vaude scoorde als enige een A, met een sterke focus op milieuvriendelijke materialen en productie van hun artikelen. Tijd voor een paar vragen aan Vaude’s outdoorexpert Sylvia Klip.

Is jullie hele lijn inmiddels PFC-vrij?
Bijna! Onze kledingcollectie en Made in Germany-collectie zijn beide PFC-vrij. Bij onze schoenen en rugzakken ligt dat op 98 %. We hebben als eerste outdoormerk vrijwillig het Greenpeace Detox Commitment ondertekend. Daarmee verplichtten we ons om schadelijke bestanddelen, zoals PFC’s, te elimineren uit de hele aanvoerketen.

Een hele uitdaging was om een PFC-vrije impregnering te produceren: een oppervlaktebehandeling die ervoor zorgt dat water aan de buitenkant van de kleding afparelt. Zonder deze impregnering zuigt het materiaal zich vol en dat veroorzaakt een klam gevoel. Pas met de Detox-campagne kwam de chemie-industrie ook in beweging en begonnen de toeleveranciers zich serieus met PFC-vrije alternatieven bezig te houden.

Er zit nog wel dons in sommige producten. Zijn er plannen om dit te vervangen door een plantaardige variant?
Voor de wattenvulling van de Green Shape Core Collection (isolatievesten, schoenen en de tweezijdig te dragen cape) gebruiken we een biobased alternatief van de vruchten van de kapokboom. Deze bevatten wollig-lichte, zijdeachtige vezels die eruitzien als watten. Een soort plantaardig dons dus, met een uitstekende warmteopslag en een goed vochtmanagement.

Verder gebruiken we alleen traceerbaar en gecertificeerd dons, zoals dons dat vrijkomt van dieren die geslacht worden voor consumptie, waarbij het dons feitelijk een restproduct is. Dankzij het gebruik van gecertificeerd dons weten we zeker dat er geen dons van dieren geplukt wordt. Ook gebruiken we sinds dit seizoen gerecycled dons in een aantal slaapzakken en jassen: hierbij zien we dus bewust af van ‘nieuw’ dons. Hier lees je er meer over.

Patagonia staat bekend om initiatieven op het gebied van recycling en reparatie van hun spullen. Hoe staat dat ervoor bij Vaude?
Dit doen we al jaren en dat blijven we uitbouwen. We hebben bijvoorbeeld een tweedehandsshop via E-bay. Bij ons hoofdkantoor is er een outlet waar we verouderde of tweede kans producten verkopen. We hebben een uitgebreide kennisbanken mobiele app waarin we informatie geven over het gebruik en onderhoud van de producten, hoe je zelf makkelijk dingen kunt vervangen of maken.

We verhuren producten en hebben een grote eigen reparatieafdeling. Eenvoudige recycling en reparatie zijn, van het ontwerp af aan, een voorwaarde die we onszelf al jaren opleggen. Sinds 2018 heeft Vaude een upcycling-werkplaats. Uit materiaalresten worden hier nieuwe producten gemaakt, door vluchtelingen die in vaste dienst treden – een succesvol project voor integratie en duurzaamheid.

Meer weten?
De producten van Vaude voldoen voor een groot percentage aan het Green Shape Label, dat duurzaamheid garandeert van het materiaal en de productiewijze, maar ook op gebied van arbeidsomstandigheden, de supply chain, reparatiemogelijkheid en recycling.

Dit filmpje licht de duurzaamheidsstrategie toe. Alle info op het gebied van duurzaamheid is terug te vinden op de website en in het duurzaamheidsrapport. Dit is een rapportage volgens strenge richtlijnen, waarin Vaude precies vertelt wat ze doen, waarom, wat er goed gaat en wat nog niet. Alles is transparant.

 

Note: Dit is geen gesponsord artikel, en ook niet bedoeld als reclame of oproep om nu direct naar de Vaude-shop te rennen. Wel delen we graag inspirerende voorbeelden van organisaties/ bedrijven met gelijkgestemde idealen.

 

Tekst: Hester Schaaf

Foto’s: Vaude